Outlook start af en toe niet meer op
Remco vraagt:
"Zo nu en dan start Outlook niet meer op. Pas nadat Windows opnieuw is opgestart, lukt het weer om de app te openen. Hoe is dat op te lossen?"
Antwoord:
Dit probleem komt mij bekend voor, ik heb er zelf namelijk ook regelmatig last van. Het opstartprobleem wordt veroorzaakt doordat Outlook wordt afgesloten terwijl deze nog wacht op een reactie van de mailserver om de meest recente e-mail te kunnen downloaden. Omdat de app hierdoor niet correct afgesloten kan worden, blijft het bijbehorende proces op de achtergrond actief. Mijn ervaring is dat dit probleem met name optreedt wanneer het e-mailarchief online wordt beheerd met het IMAP-protocol (waarbij de mail op de mailserver van de e-mailprovider blijft staan) in plaats van lokaal met het POP-protocol.
Dat het achtergrondproces soms blijft hangen, is helaas niet te voorkomen. Gelukkig is er wel een manier om Outlook weer aan de praat te krijgen zonder Windows opnieuw op te starten! Het betreffende achtergrondproces kan namelijk ook handmatig worden beëindigd via Taakbeheer (via een rechter muisklik op Start), tabblad Processen, zoek het proces Microsoft Outlook op in de lijst met actieve processen (het vergt wat zoekwerk om dit proces terug te vinden in de lange lijst met achtergrondprocessen), klik er met rechts op, optie Beëindigen. Hierna start Outlook weer normaal op.
NB: In dit voorbeeld gaat het om het opstarten van Outlook, maar het kan net zo goed met andere apps gebeuren (zo heb ik dit probleem zelf ook af en toe met Excel). Ook dan is de oplossing het handmatig beëindigen van het bijbehorende achtergrondproces!