Hoe is de melding 'Fout in account' bij Microsoft 365-apps op te lossen?
Vraag:
Sinds kort heb ik aanmeldproblemen bij de Office-apps van Microsoft 365. Er moet elke keer opnieuw met het Microsoft-account worden aangemeld, waarbij de volgende foutmelding steeds terugkomt. Is daar een oplossing voor?
Antwoord:
Op de website van de Microsoft Community staat beschreven hoe deze aanmeldproblemen zijn op te lossen: navigeer met de registereditor naar de registersleutel HKCU\ Software\ Microsoft\ Office\ 16.0\ Common en verwijder de registersleutel Identity (inclusief alle onderliggende registersleutels en -waarden) met een rechter muisklik op de map Identity, optie Verwijderen.
Open vervolgens de Opdrachtprompt met beheerrechten (door met de zoekfunctie van Windows te zoeken naar CMD, klik met rechts op Opdrachtprompt, optie Als administrator uitvoeren) en geef in het geopende opdrachtvenster achtereenvolgens de commando's CD %programfiles%\Common Files\microsoft shared\ClickToRun en OFFICEC2RCLIENT /update user updatetoversion=16.0.17328.20142 (door middel van kopiëren en plakken). Is het probleem hiermee nog niet opgelost, verwijder Office dan (via Instellingen > Apps > Geïnstalleerde apps), om deze vervolgens opnieuw te installeren met behulp van het installatiepakket (directe download: https://officecdn.microsoft.com). Tot slot wordt geadviseerd om het automatisch updaten voorlopig uit te schakelen (vanuit Word of Excel via Bestand > Account > Productinformatie > Update-opties > Updates uitschakelen) omdat het aanmeldprobleem anders automatisch weer terug zal komen. De vraag resteert uiteraard wanneer de updatefunctie weer ingeschakeld kan worden, daar is vooralsnog geen duidelijkheid over.
Met dank aan Luc Elst